Brysselin retki

Keloliiton kahdeksan hengen ryhmä sai kutsun MEP Eero Heinäluomalta ja vietimme kolme päivää 8.-10.4.24 tiiviisti kiertäen kävellen tai metrolla ajellen Brysselin kohteita.

Syksyn Kelolainen -lehdessä on pitempi juttu EU toiminnasta ja miten Suomen edustajat vaikuttavat Euroopan parlamentissa ja miten EU vaikuttaa meidän jokapäiväiseen elämään.

Ensimmäinen kohde oli Euroopan parlamentti ja tästä linkistä voit lukea lisää parlamentin toiminnasta. Turvatarkastuksen jälkeen pääsimme ensin lounaalle ja sen jälkeen MEP Eero Heinäluoma kertoi työstään parlamentissa.

Seuraava tutustumiskohde oli Euroopan historia museo. Siellä saimme heti digiyhteyden, sillä jokaiselle jaettiin korvanappi ja pieni tabletti. Näiden avulla kierrettiin museon kuusi kerrosta ja aina kun tule tiettyyn kohteeseen, niin tabletista pystyi lukemaan ja napista kuuli tekstit. Todella hieno kohde!

Iltamme huipentui vielä MEP Eero Heinäluoman tarjoamaan illalliseen Brysselin vanhassa kaupungissa.

Toisena päivänä kävimme Suomen EU pysyvä edustustossa ja lehdistö koordinaattori kertoi meille mitä tehtäviä edustuston tehtävistä. Erityisesti esillä oli ulko- ja turvallisuuspolitiikka.

Kolmantena vierailupäivänä oppaamme vei meidät Brysselin keskustaan ja saimme pari tuntia kierrellä siellä vapaasti ennekuin kokoontuisimme jälleen hotellissa kotimatkaa varten.

Euroopan historian museo
Parlamentti